Muoti- ja lifestyleblogit keskittyvät yleensä tiukasti muotiaiheisiin. Tässä mielessä ne ovat blogosfäärin marginaaliryhmä. Niiden suosio on kuitenkin valtaisaa. Kasvavat lukijamäärät ja ympäröivä kulttuuri ovat osoitus muoti- ja lifestyleblogien vaikutusvallasta.
MyCosmo on naistenlehti Cosmopolitanin uusin aluevaltaus. Se on blogeja ja journalismia yhdistelevä verkkojulkaisu, jonne bloggaajat, toimittajat ja lukijat tuottavat sisältöä. Tarkastelin MyCosmon sisältöjä ja keskusteluja valittujen Reilun somen sääntöjen (2, 3, 5 ja 11) valossa.
Asiantuntemus ja perustelut
Bloggaajille on tärkeää näyttäytyä sekä autenttisina että tietäväisinä. Asiantuntemuksen käsite on korostunut käyttäjälähtöisen sisällöntuotannon nostettua päätään. Näkökulman muuttumisesta tällaiseen ”asiantuntijaparadigmaan” on hyötyä muotibloggaajille näiden luodessa sisältöä teksteihinsä (Detterbeck et al, 2012).
MyCosmon bloggaajat esiintyvät sekä oman kiinnostuksenkohteensa että itse bloggaamisen asiantuntijoina. Heidän arvionsa asioista ja ilmiöistä näyttävät toimivan mielipiteiden esikuvina osalle lukijoista. Kommenttien perusteella yleisö myös arvostaa bloggaajien asiantuntemusta.
Bloggaajat esittelevät muun muassa tuotteita, joista itse pitävät – kielellä, jota kaikki ymmärtävät. He hyödyntävät asemaansa suositellessaan MyCosmon etusivulla käyttäjien tekemiä juttuja legitimoiden myös epävirallisten sisällöntuottajien tuotoksia.
Bloggaajilla on etuoikeutettu asema suhteessa lukijoihin luomiensa verkostojen sekä pitkäjänteisyyden ansiosta. He ovat vakiinnuttaneet asemansa alallaan, kartuttaneet kenties vuosienkin ajan kokemustaan ja solmineet yhteistyösopimuksia sponsoreiden kanssa. Näin bloggaajat ovat tietoisempia tuoteuutuuksista ja tuoreista ilmiöistä kuin lukijat.
Asiantuntijuuden vahvistaminen on bloggaajille myös itsenäisyyden korostamista – harvat haluavat ulkopuolisen apua ideoidessaan ja luodessaan tekstejä.
Virheiden ja näkemysten korjaaminen
MyCosmossa anonyymi kommentti julkaistaan vasta, kun bloggaaja tai moderaattori on hyväksynyt sen. Rekisteröityneet käyttäjät saavat kommentoida vapaasti. Sivulla toivotaan, että kommentointi pysyisi asiallisena, sillä tavoitteena on pitää MyCosmo ”kaikille mukavana paikkana jutella ja kirjoittaa”.
Kriittisiä, esimerkiksi bloggaajan elämäntapaa tai kulutuskäyttäytymistä käsitteleviä kommentteja ei juurikaan näy. Kommentit ja vastaukset noudattavat samaa kaavaa: kohteliaisuus lukijalta, kiitokset kirjoittajalta.
Portaalissa korostetaan samaan aikaan tasavertaista osallistumismahdollisuutta, mutta vahvistetaan toisaalta jatkuvasti kirjoittajien näkökulmia.
Toisaalta keskustelun ei ole pakko olla kriittistä, jotta se voitaisiin laskea keskusteluksi. Sivustolla tuntuu vallitsevan hyvä henki. Lukijat kommentoivat tekstejä mielellään, ja bloggaajat tarttuvat heidän ehdotuksiinsa. Tässä mielessä vuorovaikutus on onnistunutta.
Sisällön merkityksellisyys
Muotibloggaajien lukijat näyttävät tyytyväisiltä. Bloggaajat onnistuvat tyydyttämään ne odotukset, joita lukijoilla on sisällölle.
Keskustelu blogikulttuurista liitetään usein blogien yhteiskunnalliseen potentiaaliin. Kulutuskeskeisyys ja muotiblogit kulkevat näkyvästi käsi kädessä, mutta yleiseen blogidiskurssiin ei kuulu kulutuskriittisyys tai kertakäyttökulttuurin kommentointi.
Jo pitkään on puhuttu blogien rajattomista käyttötarkoituksista. Voisiko muotiblogien asemaa hyödyntää ja avata niissä käytävää keskustelua myös muotiin liittyviin, laajempiin yhteiskunnallisiin kysymyksiin?
Viite
Detterbeck, K., LaMoreaux, N. & Sciangula, M. (2012). Style and Substance: The Information Seeking Behavior of Fashion Bloggers. myMETRO Researchers Pilot Project Report.
Kristiina Markkanen on viestinnän opiskelija Helsingin yliopistossa.
Pingback: Reilun somen sääntöjen tarina | Etiikka.fi