MTV kuvaa syyskuun aikana kaksi Huomenta Suomi -ohjelmansa osiota Akateemisessa kirjakaupassa. Akateeminen kirjakauppa on tarjonnut kustantajille mahdollisuutta esitellä ohjelmaosiossa kirjaa tai kirjailijaa 1000-2000 euron hintaan.
Akateemisen tekemästä tarjouksesta ja kustantajien reaktioista kertoi Suomen Kuvalehti.
Kustantajien hämmennyksen lisäksi tarjous herättää kysymyksiä MTV:n harjoittamasta sisältöyhteistyöstä. Miten ja millä tavoin Akateeminen kirjakauppa vaikuttaa Huomenta Suomi -ohjelman sisältöihin?
Kysyin asiasta Twitterissä MTV:n vastaavalta päätoimittajalta Merja Ylä-Anttilalta. Hänen mukaansa MTV toimii ohjelmayhteistyöperiaatteiden mukaan.
@HRydenfelt @AnnamariVanska ohjelmayhteistyöperiaatteiden mukaan toimitaan.HuSu ei pyydä vierailtaan rahaa ja valinnat tekee vain toimitus
— Merja Ylä-Anttila (@merjaya) August 31, 2016
Kun kysyin periaatteiden sisältöä, Ylä-Anttila tarkensi viittaamalla EU-tason sääntelyyn.
@HRydenfelt @AnnamariVanska Ohjelmien tuotesijoittelusta ja sponsoroinnista on olemassa säännöt ihan EU tasolta.
— Merja Ylä-Anttila (@merjaya) August 31, 2016
Kenties viittauksen kohteena on direktiivi 2007/65/EY, jonka markkinointia koskevat vaatimukset on toteutettu tietoyhteiskuntakaaren markkinointia koskevassa 26 luvussa.
Tuotesijoittelu vai sponsorointi?
Laissa tuotesijoittelulla tarkoitetaan tuotteen, palvelun tai tavaramerkin sijoittamista ohjelmaan maksua vastaan. Tuotesijoittelu on sallittu ainoastaan elokuvissa, urheilussa ja kevyissä viihdeohjelmissa.
Esimerkiksi Putouksen sisältämästä tuotesijoittelusta ilmoitetaan jaksojen alussa ja mainostaukojen jälkeen tekstin ja kuvakkeen avulla.
Huomenta Suomi ei kuitenkaan ole kevyt viihdeohjelma vaan osa MTV:n journalistista sisältöä.
Mahdollisena sisältöyhteistyön muotona kyseeseen tulee ainoastaan sponsorointi. Siinä ohjelman alussa tai lopussa on ilmoitettava sponsorin nimi.
Sponsorilla ei kuitenkaan saa olla vaikutusta ohjelman sisältöön. Ohjelmassa esiintyvät tuotemerkit, tuotteet, palvelut ja vierailijat on valittava yksinomaan journalistisin perustein. Muutenhan kyse on tuotesijoittelusta.
Kun Akateeminen kirjakauppa kauppaa näkyvyyttä MTV:n journalistisessa sisällössä, on siirrytty harmaaseen markkinointiin. Sponsoriyhteistyö on muuttunut näkymättä tuotesijoitteluksi.
Selkeyttä sisältöyhteistyöhön
Sisältöyhteistyön mahdollisuudet ovat valtavat. Hyvin toteutettuna se tuottaa arvoa kaikille osapuolille journalistisia periaatteita ja sisällön integriteettiä rapauttamatta.
Perinteisen median siivu mainostuloista hupenee yhä kovenevassa kilpailussa digitaalisen markkinoinnin kanssa. Paine uusien yhteistyömuotojen luomiselle on kova. Mahdollisuuksien ohella suuria ovat myös riskit.
Jos yhteistyökumppani pääsee vaikuttamaan ohjelmistossa esiteltäviin sisältöihin, ei olla ongelmissa ainoastaan lain kirjaimen kanssa. Tulilinjalle joutuvat myös viestinnän, mainonnan ja journalismin etiikka. Koko sisältöyhteistyön idea muuttuu kyseenalaiseksi.
Sisältöyhteistyön pelisääntöjen pitäisi olla kaikille osapuolille niin selviä, ettei harmaata aluetta pääse syntymään.
Kun #Akateeminen myy tuotesijoittelua @MTVHuSu, on siirrytty sisällön harmaille markkinoille https://t.co/KOYSGzfyvR #viestintä #journalismi
Sisällön harmaat markkinat | Etiikka.fi https://t.co/53d3KkYJAv
Nyt on aika havahtua MTV. Harmaa markkinointi ei ole asiakkaan, markkinoijan eikä median etu. #läpinäkyvyys #maine https://t.co/DZV1TezMru
RT @EJuholin: Sisällön harmaat markkinat | Etiikka.fi https://t.co/53d3KkYJAv
RT @HRydenfelt: Kun #Akateeminen myy tuotesijoittelua @MTVHuSu, on siirrytty sisällön harmaille markkinoille https://t.co/KOYSGzfyvR #viest…
Sisältöyhteistyön mahdollisuudet ovat suuret, mutta pelisäännöt pitää olla selviä: “Sisällön harmaat markkinat” https://t.co/EWnkNK1Bdp
RT @HRydenfelt: Kun #Akateeminen myy tuotesijoittelua @MTVHuSu, on siirrytty sisällön harmaille markkinoille https://t.co/KOYSGzfyvR #viest…
RT @HRydenfelt: Kun #Akateeminen myy tuotesijoittelua @MTVHuSu, on siirrytty sisällön harmaille markkinoille https://t.co/KOYSGzfyvR #viest…
Sisällön harmaat markkinat #journalismi #viestintä #etiikka https://t.co/usocV1vVVX
RT @PetroPoutanen: Sisältöyhteistyön mahdollisuudet ovat suuret, mutta pelisäännöt pitää olla selviä: “Sisällön harmaat markkinat” https://…
RT @salminen_hanna: Nyt on aika havahtua MTV. Harmaa markkinointi ei ole asiakkaan, markkinoijan eikä median etu. #läpinäkyvyys #maine http…
RT @HRydenfelt: Kun #Akateeminen myy tuotesijoittelua @MTVHuSu, on siirrytty sisällön harmaille markkinoille https://t.co/KOYSGzfyvR #viest…
RT @salminen_hanna: Nyt on aika havahtua MTV. Harmaa markkinointi ei ole asiakkaan, markkinoijan eikä median etu. #läpinäkyvyys #maine http…
RT @PetroPoutanen: Sisältöyhteistyön mahdollisuudet ovat suuret, mutta pelisäännöt pitää olla selviä: “Sisällön harmaat markkinat” https://…
RT @TuijaSoikkeli: Sisällön harmaat markkinat #journalismi #viestintä #etiikka https://t.co/usocV1vVVX
Tuotesijoittelua vai sponsorointia? Sisällön harmaat markkinat #viestintä #journalismi https://t.co/1BRqfBdhMe
RT @joyandorder: Tuotesijoittelua vai sponsorointia? Sisällön harmaat markkinat #viestintä #journalismi https://t.co/1BRqfBdhMe
RT @APLehtinen: “Sisällön harmaat markkinat”: https://t.co/BJc0RBtwhw by @HRydenfelt @Etiikka #journalismi #etiikka #media #tuotesijoittelu…
RT @joyandorder: Tuotesijoittelua vai sponsorointia? Sisällön harmaat markkinat #viestintä #journalismi https://t.co/1BRqfBdhMe
RT @joyandorder: Tuotesijoittelua vai sponsorointia? Sisällön harmaat markkinat #viestintä #journalismi https://t.co/1BRqfBdhMe
RT @joyandorder: Tuotesijoittelua vai sponsorointia? Sisällön harmaat markkinat #viestintä #journalismi https://t.co/1BRqfBdhMe
@taitonur Markkinointiyhteistyö ei uutta. Uusi (?) ongelma sotkeutuminen #journalismi-sisältöön https://t.co/KOYSGzfyvR @mikkoaarne
RT @HRydenfelt: @taitonur Markkinointiyhteistyö ei uutta. Uusi (?) ongelma sotkeutuminen #journalismi-sisältöön https://t.co/KOYSGzfyvR @mi…
RT @HRydenfelt: @taitonur Markkinointiyhteistyö ei uutta. Uusi (?) ongelma sotkeutuminen #journalismi-sisältöön https://t.co/KOYSGzfyvR @mi…