Sisällön harmaat markkinat

MTV kuvaa syyskuun aikana kaksi Huomenta Suomi -ohjelmansa osiota Akateemisessa kirjakaupassa. Akateeminen kirjakauppa on tarjonnut kustantajille mahdollisuutta esitellä ohjelmaosiossa kirjaa tai kirjailijaa 1000-2000 euron hintaan.

Akateemisen tekemästä tarjouksesta ja kustantajien reaktioista kertoi Suomen Kuvalehti.

Kustantajien hämmennyksen lisäksi tarjous herättää kysymyksiä MTV:n harjoittamasta sisältöyhteistyöstä. Miten ja millä tavoin Akateeminen kirjakauppa vaikuttaa Huomenta Suomi -ohjelman sisältöihin?

Kysyin asiasta Twitterissä MTV:n vastaavalta päätoimittajalta Merja Ylä-Anttilalta. Hänen mukaansa MTV toimii ohjelmayhteistyöperiaatteiden mukaan.

Kun kysyin periaatteiden sisältöä, Ylä-Anttila tarkensi viittaamalla EU-tason sääntelyyn.

Kenties viittauksen kohteena on direktiivi 2007/65/EY, jonka markkinointia koskevat vaatimukset on toteutettu tietoyhteiskuntakaaren markkinointia koskevassa 26 luvussa.

Tuotesijoittelu vai sponsorointi?

Laissa tuotesijoittelulla tarkoitetaan tuotteen, palvelun tai tavaramerkin sijoittamista ohjelmaan maksua vastaan. Tuotesijoittelu on sallittu ainoastaan elokuvissa, urheilussa ja kevyissä viihdeohjelmissa.

Esimerkiksi Putouksen sisältämästä tuotesijoittelusta ilmoitetaan jaksojen alussa ja mainostaukojen jälkeen tekstin ja kuvakkeen avulla.

Huomenta Suomi ei kuitenkaan ole kevyt viihdeohjelma vaan osa MTV:n journalistista sisältöä.

Mahdollisena sisältöyhteistyön muotona kyseeseen tulee ainoastaan sponsorointi. Siinä ohjelman alussa tai lopussa on ilmoitettava sponsorin nimi.

Sponsorilla ei kuitenkaan saa olla vaikutusta ohjelman sisältöön. Ohjelmassa esiintyvät tuotemerkit, tuotteet, palvelut ja vierailijat on valittava yksinomaan journalistisin perustein. Muutenhan kyse on tuotesijoittelusta.

Kun Akateeminen kirjakauppa kauppaa näkyvyyttä MTV:n journalistisessa sisällössä, on siirrytty harmaaseen markkinointiin. Sponsoriyhteistyö on muuttunut näkymättä tuotesijoitteluksi.

tuotesij3

Selkeyttä sisältöyhteistyöhön

Sisältöyhteistyön mahdollisuudet ovat valtavat. Hyvin toteutettuna se tuottaa arvoa kaikille osapuolille journalistisia periaatteita ja sisällön integriteettiä rapauttamatta.

Perinteisen median siivu mainostuloista hupenee yhä kovenevassa kilpailussa digitaalisen markkinoinnin kanssa. Paine uusien yhteistyömuotojen luomiselle on kova. Mahdollisuuksien ohella suuria ovat myös riskit. 

Jos yhteistyökumppani pääsee vaikuttamaan ohjelmistossa esiteltäviin sisältöihin, ei olla ongelmissa ainoastaan lain kirjaimen kanssa. Tulilinjalle joutuvat myös viestinnän, mainonnan ja journalismin etiikka. Koko sisältöyhteistyön idea muuttuu kyseenalaiseksi.

Sisältöyhteistyön pelisääntöjen pitäisi olla kaikille osapuolille niin selviä, ettei harmaata aluetta pääse syntymään.

24 kommenttia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *