Sääntely haastaa bloggaajien vapautta

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on RedditEmail this to someone

Markkinointi&Mainonta-lehti kirjoitti verkkosivuillaan 22.7.2014, kuinka ranskalainen bloggaaja määrättiin maksamaan sakkoja arvosteltuaan erästä ravintolaa blogissaan.

Tapaus on toistaiseksi ainut laatuaan. Muutaman vuoden kuluttua samoin voi käydä Suomessakin.

Viimeisen vuoden aikana bloggaamista säänteleviä linjauksia on julkaistu Suomessa enemmän kuin koskaan aiemmin. Marraskuussa 2013 Kilpailu- ja kuluttajavirasto teki linjauksen mainonnan tunnistettavuudesta blogeissa. Kuluttajansuojalakiin pohjautuvan kannanoton mukaan blogiteksteistä on käytävä selkeästi ilmi, jos kyseessä on mainos sekä se, mitä yritystä tekstissä mainostetaan.

Huhtikuussa 2014 Verohallinto julkaisi oman ohjeistuksensa blogikirjoituksista saatujen korvausten ja etujen verotukseen. Verottajan mukaan veronalaiseksi palkkatuloksi lasketaan rahapalkan lisäksi myös bloggajien saamat tavarat ja etuudet, alennukset, lahjakortit, matkat sekä tapahtumakutsut. Näin ollen myös pyytämättä ja yllätyksenä saaduista ”blogilahjoista” on maksettava veroa.

Myös Asiakkuusmarkkinointiliitto laati luonnoksen blogimainonnan sääntelystä, jonka valmistelu kuitenkin loppui Kilpailu- ja kuluttajaviraston linjauksen julkaisuun.

Onko vain ajan kysymys, koska viranomaiset ryhtyvät sääntelemään bloggaamista kovemmalla kädellä?

Blogien lisääntynyt kaupallisuus ja ongelmat mainonnan läpinäkyvyydestä eivät ole ainoita blogosfäärin tosiseikkoja, joihin virkamiehet voivat päättää pureutua. Kuten Ranskan tapaus osoittaa, bloggaajat käyttävät vaikutusvaltaansa myös kaupallisia toimijoita vastaan.

On sinänsä ymmärrettävää, että liiketoiminnaksi kehkeytynyttä bloggaamista halutaan säädellä. Blogosfäärin lisääntynyt sääntely haastaa kuitenkin bloggaajien ilmaisunvapautta, joka on tutkimukseni perusteella erityisesti muotibloggaajille tärkeä arvo.

Mutta miten käy vapaalle ilmaisulle, kun blogejakin säädellään yhä enemmän ja enemmän?

VTM Salla Kääriäinen työskentelee viestintä- ja markkinointitoimisto Myyssä. Sallan syksyllä 2014 valmistunut Pro gradu -tutkielma käsittelee Suomen luetuimipen muotibloggaajien etiikkaa. Tutustu Sallan blogiin: https://bloggaajanetiikka.wordpress.com tai ota yhteyttä: sallakk[at]hotmail.com

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestShare on RedditEmail this to someone

9 kommenttia kirjoitukseen “Sääntely haastaa bloggaajien vapautta

Jätä kommentti

Your email address will not be published.