Lähes jokaisesta meistä on tullut mediatoimija: kaikilla on mahdollisuus julkaista sosiaalisessa mediassa, keskustelu- ja kommentointipalstalla, videopalveluissa ja blogia pitämällä.
Me kaikki kohtaamme jatkossa saman kysymyksen: mitä meidän tulisi viestiä ja mitä jättää viestimättä?
Sosiaalinen media tuo mukanaan kokonaan uusia eettisiä kysymyksiä. Perinteisen journalismin rajoja koetellaan. Nettimediat ovat muuttumassa vaikutusvaltaisemmaksi. Mainokset ja markkinointi löytävät uusia muotoja.
Artikkelit
Blogimediat ja eettiset ohjeet – Henrik Rydenfelt kysyi suomalaisilta blogimedioilta eettisistä ohjeista, eettisistä ongelmista ja alan yhteisten pelisääntöjen mahdollisuudesta.
Muotiblogit ja eettiset ohjeet – Salla Kääriäinen haastatteli kuutta suosittua suomalaista muotibloggaajaa ja kysyi heidän vaikutelmiaan Reilun somen sääntöjen perustana olleista sosiaalisen median eettisistä ohjeista.
Blogien kirjoittamattomat säännöt – Emmi Tissari haastatteli kymmentä suomalaista muotibloggaajaa saadakseen selville periaatteet, joita ammattimaisessa bloggaamisessa noudatetaan.
Etiikka digitaalisessa mediassa – Ovatko digitaalisen mediakulttuurin tuomat eettiset kysymykset uusia vai vanhoja? Henrik Rydenfelt esittelee ajankohtaisia aiheita yksityisyydestä tekoälyyn.
Reilun somen säännöt – 12 ohjetta jokaiselle sosiaalisen median käyttäjälle on Helsingin yliopiston viestinnän oppiaineen mediaetiikan kurssin tuotosta. Kysyimme yhdessä opiskelijoiden kanssa, miten sosiaalisessa mediassa toimitaan oikein. Sovelsimme median tiedollista ja eettistä mallia ja puristimme esiin olennaisen.
Digital media and society, 2020 – Henrik Rydenfeltin luentojen materiaaleja.