Tiedottajan paha päivä

Torstai 17.7.2014 oli hiostavan rankka uutis- ja tiedotuspäivä.

Microsoft aloitti ilmoittamalla massiivisista irtisanomista myös Suomessa. Stephen Elopin työntekijöille lähettämää muistiota kritisoitiin monin tavoin.

Alkuillasta ohjus osui itäisessä Ukrainassa lentäneeseen Malaysia Airlinesin matkustajakoneeseen. Tuho vaati yli 300 ihmishenkeä.

Syytöksiä sateli puolin ja toisin. Itä-Ukrainan separatistien sotilaskomentaja oli tosin mennyt Twitterissä sekä “Venäjän Facebookissa” VK:ssa kertomaan separatistien ampuneen alas Ukrainan Antonov 26 -miehistönkuljetuskoneen. Mukana oli videokin.

Kyse lienee samasta koneesta.

Maailman katseen käännyttyä toisaalle Israel vielä ilmoitti aloittavansa maahyökkäyksen Gazaan.

Kartankin maa on pyöreä

Päivän omituisimmasta tiedotussekoilusta vastasi valtionlentoyhtiö Finnair, joka lipsautti Twitteriin, ettei se lennä Ukrainan ilmatilassa.

Yrityksen tiedotuksesta tavoitettu sosiaalisen median vastaava toisti samaa jokaisessa suomalaismediassa: maaliskuun jälkeen Ukrainassa ei ole sinivalkoisin siivin lennelty. Journalisteilla ei tullut mieleen kyseenalaistaa yrityksen kertomaa.

Twiittiä pidettiin ensin epähuomaavaisena. Syytettiinkö siinä toista lentoyhtiötä turmasta?

Nopeasti sosiaalinen media kertoi senkin, ettei väite lentoreiteistä voi pitää paikkansa. Finnairin koneet esimerkiksi Tel Aviviin ja Rodokselle ovat menneet Ukrainan ylitse suomalaismatkustajat kyydissään.

Ja Finnairin lento Rodokselta oli ylittämässä Ukrainaa koko ajan. Illaksi kotiin.

On ilmeistä, että tiedottajalle on annettu jostakin virheellistä informaatiota. Näin ilmeiseen totuudenvastaisuuteen kukaan ei tahallaan syyllisty – sosiaalisessa mediassa siitä jää nopeasti kiinni.

Samoin jää kiinni ilmiselvästä selittelystä – esimerkiksi kun vetoaa maan pyöreydestä johtuviin paikannusongelmiin.

Tuntien sisällä tieto Finnairin kertomuksen ongelmallisuudesta oli nousemassa otsikoksi myös uutismediassa. Pienestä sivuseikasta isossa kriisissä oli tulossa haaste yrityksen luotettavuudelle.

Kaiken kukkuraksi Finnair yhdistyisi yleisön mielissä vakavaan lentoturmaan.

Muutaman tunnin jahkailun jälkeen Finnair päätti myöntää virheensä.

Parempi aikataulusta myöhässä kuin kokonaan peruttu.

72 kommenttia

  1. jeejee

    Iso kysymys median suuntaan: Mitten on mahdollista ettei yksikään toimittaja tehnyt näitä kysymyksiä? Onko tutkiva journalismi tai edes kysymysten esittäminen ulkoistettu sosiaaliseen mediaan?

  2. Henrik Rydenfelt Artikkelin kirjoittaja

    Yritysten selkeisiin sanomisiin ja tiedotteisiin on yhä tapana luottaa – varsinkin tällaisissa selkeissä joo/ei -kysymyksissä. Syntyy luottamusketju: joku on sanonut tiedottajalle jotakin, tiedottaja kertoo medialle ja lopulta sitä hoetaan joka paikassa ns. totuutena, kunnes kosahtaa.

    Tässä tilanteessa varsinkin toimittajilla on ollut varmasti kädet täynnä muutakin seurattavaa. Mutta olisihan tietysti mieleen voinut juolahtaa, että mistäs kaukaa koneet sitten etelään lentävät, jos eivät suorinta reittiä. Tai että lennetäänhän Afganistaninkin yli päivittäin – myös Suomesta. Tai että miten Suomessa on se ainoa lentoyhtiö, joka ei lennä Ukrainassa. Tai että eikö Finnair vain seuraa ilmailuviranomaisten ohjeistuksia. Arkijärkinen kritiikki jäi puuttumaan.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.