Median tulevaisuus: kuusi ennustusta vuodelle 2030

Tulevaisuuden ennustaminen on hankalaa. Luentokurssilla mietimme, mitä medialle tapahtuu seuraavina vuosikymmeninä ja mitä muutokset tarkoittavat journalismin kannalta. Vuoteen 2030 mennessä toteutuvaksi merkittiin seuraavat kuusi asiaa.

1. Internet

Netistä tulee kaiken median pääväylä. Eri medioiden väliset erot hälvenevät entisestään. Ennen pitkää ainoastaan median nimi kertoo, että se toimi aluksi sanomalehtenä, blogina, televisio- tai radiokanavana. Kaikki sisällyttävät toimintaansa erityyppistä av-aineistoa. Tekniikan kehitys mahdollistaa uudenlaisten aineistomuotojen tuotannon, esimerkiksi 3D-kuvan.

2. Suodattaminen

Informaatioähky on jo arkipäivää, ja tulevaisuudessa takuulla kehitetään lukuisia erilaisia tapoja saada käyttäjälle räätälöityjä uutisia ja aineistoja. Median saatavuus helpottuu entisestään.

3. Erikoistuminen

Kun samat uutiset ovat kaikkialla saatavilla, joukosta täytyy erottua tavalla tai toisella. Parhaassa tapauksessa tämä monipuolistaa sisältöjä.

4. Uudet ”suuret”

Internet-jakelun helppous ja halpuus mahdollistaa nopean kehityksen valtamediaksi. Osa suurista mediataloista häviää, uusia syntyy tilalle.

5. Interaktio

Kaikentyyppiseen aineistoon liittyy jatkossa interaktiota yleisön, aineiston tuottajan ja aineistossa käsiteltyjen ihmisten tai asioiden välillä. Internet-aineisto ja konkreettiset tapahtumat kytketään entistä tiukemmin yhteen. Toimituksellisen osuuden rajat haalistuvat, ja vastuu sisällöstä muuttuu hajanaisemmaksi.

6. Mainoksista esillepanoon

Tulevaisuudessa itselleen voi hankkia mitä tahansa nähtyä tai kuultua napinpainalluksella. Yritykset eivät osta erillistä mainospaikkaa vaan kilpailevat siitä, kenen tuotteet pääsevät esille. Suositut tai luotettavaksi koetut mediat saavat aikaan paljon ostoksia, joista ne saavat osansa. Mainonnan muutos tarjoaa mahdollisuuksia, mutta uhkaa journalismin riippumattomuutta.

18 kommenttia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.