Bloggaamista pähkinäpalkalla

Indiedays ja Blogirinki Media järjestivät Bloggers’s Inspiration Day -tapahtuman lauantaina 23.4.2016 Helsingin Kattilahallilla. Tapahtumaan oli kutsuttu suomalaisia bloggaajia sekä blogiportaalien yhteistyökumppaneita, joiden pisteillä bloggaajat pääsivät tutustumaan eri brändien tuotteisiin.

Bloggaajat saivat ottaa tapahtumasta mukaansa tuotekassin, joka sisälsi erään pähkinävalmistajan pähkinöitä sekä makeisvalmistajan suklaata.

Muutamia päiviä tapahtuman jälkeen Indiedays lähestyi tapahtumaan osallistuneita bloggaajia sähköpostiviestillä, jossa kehotettiin bloggaajia kirjoittamaan saamistaan pähkinöistä ja suklaasta. Kannustimena postausten kirjoittamiselle oli mahdollisuus saada lisää näitä samaisia pähkinöitä ja suklaata. Viesti sisälsi blogipostauksiin lisättävän seurantalinkin ja toiveen yhteistyön merkitsemisestä sekä liitetiedostona vieläkin tarkempia ohjeita blogipostauksen tekemistä varten.

Suomen suurin blogitalo pyysi bloggaajia töihin – pähkinäpalkalla.

Ajattelemattomuutta ja osaamattomuutta

Pähkinäpalkalla bloggaamisesta tulee mieleen muutaman viikon takainen tapaus, jossa opetus- ja kulttuuriministeriö kutsui sarjakuvataiteilijoita piirtämään seminaariinsa ilman palkkaa. Tässäkin tapauksessa taho, jonka pitäisi pyrkiä ajamaan ammattiryhmän etuja, pyysikin ilmaista työtä.

Valitettavaa ajattelemattomuutta ja osaamattomuutta on nähtävissä kummassakin tapauksessa. Tehdystä työstä kuuluu maksaa sitä vastaava rahallinen palkkio, sillä ruokapalkalla tai pähkinöillä ei makseta kauppalaskua tai vuokraa. Tämä pitäisi olla selvää niin opetus- ja kulttuuriministeriölle kuin Suomen suurimmalle ja vanhimmalle blogitalolle.

Bloggaajien postauksia ja muita some-julkaisuja varten tekemä suunnittelu-, kirjoitus- ja valokuvaustyö on kuitenkin työtä siinä missä muukin – ja kunnon työstä kuuluu maksaa asianmukainen korvaus. Lisäksi brändin näkyminen tuhansia uniikkeja viikkolukijoita tavoittavassa blogissa on mainos – ja mediatila maksaa myös blogeissa.

Bloggaajien arvostus korkeammalle

Bloggaajien kehottaminen töihin pähkinäpalkalla kertoo alalla laajemminkin vallitsevasta suhtautumisesta bloggaajiin: heitä ei pidetä ammattilaisina, eikä bloggaamista mielletä oikeaksi työksi.

Kaikissa blogitaloissa ei toki toimita näin, vaan päinvastoin edistetään bloggaajien etuja ja pyritään kaikin tavoin lisäämään bloggaajien arvostusta. Asennemuutoksen aikaansaaminen edellyttääkin työtä niin bloggaajia edustavilta tahoilta kuin bloggaajilta itseltään.

Pähkinäbrändin tapauksessa tavoiteltu bloginäkyvyys olisikin voitu tavoittaa asianmukaisesti, jos mukaan haluttuja bloggaajia olisi lähestytty ammattimaisen yhteistyökyselyn muodossa heitä edustavan blogitalon välityksellä. Kiinnostuneiden bloggaajien kanssa olisi voitu luontevasti siirtyä sopimaan toteuttamiseen liittyvistä yksityiskohdista –  sisältötoiveista, postaukseen lisättävistä linkeistä ja yhteistyömaininnoista sekä palkkiosta. Lopputuloksena olisi ollut ennalta tiedossa ollut määrä laadukkaasti ja sovitussa aikataulussa toteutettuja sisältöjä.

Postauskehotuksista pähkinäpalkalla ei tule kuin paha mieli. Mutta kun blogiyhteistyö toteutetaan oikein, siitä hyötyvät kaikki – niin brändi, blogitalo kuin bloggaajatkin.

25 kommenttia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.