Reilun somen sääntöjen tarina

Sosiaalisen median kautta meistä tuli kaikista kerralla mediatoimijoita. Jokainen pääsee julkaisemaan usein rajoittamattomalle yleisölle.

Jokainen kohtaa saman kysymyksen: mitä tulisi viestiä ja mitä jättää viestimättä? Millä tavalla? Kyse on sosiaalisen median etiikasta.

Syksyllä 2013 viestinnän ja filosofian opiskelijoille pitämälläni Mediaetiikan luentokurssilla Helsingin yliopistossa ryhdyimme pohtimaan, mitä eettisiä tekijöitä median toimintaan liittyy. Tuloksena on kattava mediaetiikan eettinen ja tiedollinen malli, jota jatkossa esitellään täälläkin tarkemmin.

Mediaetiikan mallista johdettiin keskeisimmät asiat jokaisen sosiaalisen median käyttäjän tarpeisiin ohjeiden muodossa. Syntyi 12 sääntöä, jotka kiteyttävät olennaisimman.

Kurssilla mukana ollut Salla Kääriäinen kysyi gradu-työnsä liittyvän haastattelututkimuksen osana muotiblogien pitäjien näkemyksiä tuolloin luonnosvaiheessa olleisiin Reilun somen sääntöihin. Vastaanotto oli innostunut. Sallan tutkimuksesta voi lukea lisää tästä.

Kristiina Markkanen puolestaan tarkasteli MyCosmon muotiblogia valikoitujen sääntöjen valossa.

Kenelle?

Reilun somen säännöt on suunnattu yhtä lailla blogisteille ja vlogisteille, yhteisöpalvelujen kuten Facebookin, Twitterin ja Google+:n käyttäjille sekä keskustelupalstojen kommentoijille.

Niitä toivottavasti hyödynnetään myös sosiaalisen median opetuksessa ja koulutuksessa, jossa ne ovat vapaasti käytettävissä. Jatkossa opetusaineistoa on toivottavasti luvassa myös lisää.

Säännöt ottavat huomioon sosiaaliselle medialle olennaiset tiedolliset kysymykset, yksityisyyden ja oikeudenmukaisuuden kaltaiset oikeudet sekä sosiaalisen median käytön liiketoiminnan ja markkinoinnin välineenä.

Koko maailmassa on vain muutama sosiaalisen median etiikan hanke, jossa on pyritty vastaavaan kattavuuteen.

Kuka valvoo?

Sosiaalisen median sääntöjen noudattamista ei voi kukaan valvoa. Jokaisella on kuitenkin mahdollisuus tukea ja kannattaa parempaa sosiaalista mediaa ja ottaa säännöt omakseen.

Reilun somen sääntöjen sivuilta voit kopioida logon omaan blogiisi tai profiiliisi. Näin voit muistuttaa yleisösi siitä, miten tärkeää sinulle ja jokaiselle on miettiä oikeaa toimintaa sosiaalisessa mediassa.

6 kommenttia

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *